Nasihat Ibu Tentang Cinta

Kisah ini datang dari lubuk hati saya sendiri, apa yang saya rasa dan apa yang saya alami sendiri. Saya tidak bermaksud untuk mengeluh apatah lagi mengingkari apa yang telah Allah s.w.t tetapkan kepada saya dan kita semua orang yang beriman dengan-Nya.
Kisah ini saya khabarkan agar apa yang saya lalui tidak berlalu begitu saja tanpa saya kongsi dan tanpa saya rekodkan sebagai panduan bagi diri saya sendiri untuk hari-hari kemudian.
Saya sama seperti orang lain, punya keinginan untuk menyayangi dan disayangi. Walau bagaimanapun, tidak mudah bagi saya untuk jatuh hati pada seorang wanita.
Saya tidak mencari seorang wanita untuk dijadikan kekasih, tetapi saya mencari seorang teman pendamping hidup saya hingga ke akhir hayat saya. Seorang yang boleh mengingatkan saya kiranya saya terlupa, dan yang paling penting wanita yang amat saya percayai untuk mendidik anak-anak saya kelak dan generasi yang akan lahir daripada keluarga kami nanti.
Untuk itu, sejak di bangku sekolah lagi saya telah letakkan beberapa syarat bagi seorang wanita untuk hadir dalam hidup saya, dan dialah orangnya.
Dalam masa beberapa bulan saya belajar di sebuah pusat pengajian tinggi di Petaling Jaya, banyak perkara yang telah saya pelajari.
Yang paling penting buat saya ialah, bagaimana saya mula mengenali wanita-wanita dalam hidup saya kerana saya sejak dari sekolah rendah belum pernah bergaul secara langsung dengan seorang wanita pun dan saya amat peka terhadap larangan pergaulan antara lelaki dan wanita kerana saya bersekolah di sebuah sekolah menengah agama lelaki berasrama penuh.
Lantaran itu, saya tidak pernah punya hati untuk memberi cinta atau menerima cinta walaupun peluang itu hadir beberapa kali.
Saya mula mengenali si dia apabila kami sama-sama terpilih untuk mengendalikan sebuah organisasi penting di tempat kami belajar. Ditakdirkan Allah s.w.t, dia menjadi pembantu saya. Dari situlah perkenalan kami bermula.
Dia seperti yang telah saya ceritakan, bertudung labuh dan sentiasa mengambil berat tentang auratnya terutama stokin kaki dan tangannya. Itulah perkara pertama yang membuatkan saya tertarik padanya.
Dia amat berhati-hati dalam mengatur butir bicaranya, bersopan-santun dalam mengatur langkahnya, wajah yang sentiasa berseri dengan iman dan senyuman, dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman.
Suaranya amat sukar kedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanya bersuara ketika suaranya diperlukan dan tidak sebelum itu. Saya melihat dia sebagai seorang mukminah solehah yang amat menjaga peribadinya dan maruah dirinya. Saya tidak pernah bercakap-cakap dengannya kecuali dia punya teman di sisi dan atas urusan rasmi tanpa dipanjangkan- panjangkan.
Saya seorang yang amat kuat bersembang dan sentiasa punya modal untuk berbual-bual seperti kata teman saya, tetapi dengan dia saya menjadi amat pemalu dan amat menjaga. Bagi saya, itulah wajah sebenar seorang wanita solehah. Dia mampu mengingatkan orang lain dengan hanya menjadi dirinya, tanpa perlu berkata-kata walau sepatah.
Pada hari terakhir saya di sana, saya punya tugas terakhir yang perlu saya selesaikan sebelum saya melepaskan posisi saya dan semua itu melibatkan dia.
Sebaik sahaja semua kerja yang terbengkalai itu siap, saya mengambil peluang untuk berbual-bual dengan dia. Saya bertanya perihal keluarga dan apa yang dia rasa bertugas di samping saya untuk waktu yang amat sekejap itu.
Alhamdulillah dia memberikan respon yang baik dan dari situlah saya mula mengenali dengan lebih dalam siapa sebenarnya pembantu saya ini.
Namun, apa yang memang boleh saya nampak dengan jelas, dia amat pemalu dan dia amat kekok semasa bercakap dengan saya. Selepas itu barulah saya tahu, sayalah lelaki pertama yang pernah berbual-bual dengan dia bukan atas urusan rasmi sebegitu.
Di situlah saya mula menyimpan perasaan, tapi tidak pernah saya zahirkan sehinggalah saya berada jauh beribu batu daripadanya.
Semasa saya berada di Jordan, saya menghubunginya kembali dan menyatakan hasrat saya secara halus agar dia tidak terkejut.
Alhamdulillah, dia menerima dengan baik dan hubungan kami berjalan lancar selama empat bulan sebelum saya balik bercuti ke Malaysia. Kadang-kadang saya terlalai dalam menjaga hubungan kami dan dialah yang mengingatkan.
Dialah yang meminta agar kami mengehadkan mesej- mesej kami agar tidak terlalu kerap. Semua itu menguatkan hubungan kami dan bagi saya dialah teman hidup yang sempurna buat saya.
Walau bagaimanapun, sewaktu saya pulang ke Malaysia bulan lepas, ummi dapat menghidu perhubungan kami. Saya tahu ummi tidak berapa suka anak-anaknya bercinta tetapi saya tidak pernah menjangka ummi akan menghalangnya. Tetapi perhitungan saya silap, amat silap.
Buat pertama kali, adik perempuan saya memberitahu ummi sudah tahu perihal saya dan ummi tidak suka. Saya tidak pernah menganggapnya sesuatu yang serius sehinggalah ummi bercakap secara peribadi dengan saya pada satu hari. Saya masih ingat lagi kata-kata ummi yang buat saya tak mampu membalas walau sepatah.
"I haven't found any entry in Islam that permit what you are doing right now. I haven't heard from anyone that love before marriage is permitted. But I know there's no relationship between male and female except for what is very important and official between them."
"So, may I know what kind of relationship you are having now and I want to hear it from your mouth that it is legal in what you have been learning until now."
"Not a single phrase, nor a word."
"My sweetheart, if you want to build a family, a faithful one, you can never build it on what Allah has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah p.b.u.h has taught us. A happy and blessed family come from Allah, and you don't even have anything to defend it as blessed if the first step you make is by stepping into what He has prohibited."
"You can't have a happy family if Allah doesn't help you so, and you must know in every family that stands until their dying day, they have Allah on their side. You can't expect Him to help you if you did the wrong step from the very beginning."
Saya tiada kata untuk membalas kerana semuanya benar. Saya tahu kebenaran itu sudah lama dulu, tetapi saya tak mampu untuk melawan kehendak nafsu saya sendiri. Saya akui, saya tertipu dengan apa yang dipanggil fitrah, dan apa yang dipanggil sebagai keperluan manusia. Cinta tak pernah membawa kita ke mana, andai cinta itu bukan dalam lingkungan yang Allah redha.
Tiada cinta yang Allah benarkan kecuali selepas tali perkahwinan mengikatnya. Itulah apa yang telah saya pelajari lama dahulu dan dari semua kitab Fiqh yang saya baca, tiada satu pun yang menghalalkannya.
Saya tahu kebenaran ini sudah lama dahulu, tetapi saya tidak kuat untuk menegakkannya. Saya tidak mampu untuk menundukkan kemahuan hati saya. Dan kata-kata ummi memberikan saya kekuatan untuk bangkit kembali dari kesilapan saya selama ini.
Ummi berkata:
"It's not me who want you to make a decision like this, but Allah tells you so."
Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dan dia. Dengan kekuatan itulah saya terangkan kepadanya, dan alhamdulillah dia faham. Amat faham.
Walaupun air matanya seakan air sungai yang tidak berhenti mengalir, tetapi dia tahu itulah yang terbaik buat kami. Dia meminta maaf kepada ummi kerana menjalinkan hubungan yang tidak sah dengan saya, tetapi ummi memberi isyarat, janganlah bimbang.
Andai ada jodoh kamu berdua, insya-Allah, Dia akan temukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.
Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiada apa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidup saya lebih suci dan saya boleh bercakap kembali tentang agama saya dengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaan berdosa.
Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kami muhasabah kembali diri kami dan kami betulkan kembali segala kesilapan yang telah kami buat. Inilah saat untuk kami kejar kembali cita-cita kami dan sediakan diri untuk menjadi seorang ibu dan ayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi. Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjuran kami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudi maafkan kami.
Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangat lemah. Aku tidak mampu melawan godaan syaitan yang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsu yang tidak pernah lesu. Ampunkanlah aku.
Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanya untuk sementara. Saya telah berjanji dengan diri saya sendiri, dialah yang akan jadi teman hidup saya nanti.
Sesungguhnya pencarian saya untuk seorang calon isteri telah berakhir. Insan seperti dia hanya satu dalam seribu. Mana mungkin saya melepaskan apa yang amat berharga yang pernah hadir dalam hidup saya.
Insya-Allah, sekiranya Allah s.w.t panjangkan umur, sebaik sahaja saya tamatkan pengajian saya di sini, saya akan kembali ke Malaysia dan melamarnya untuk menjadi permaisuri di hati saya. Insya-Allah, saya akan setia menunggu saat itu, dan saya akan berusaha sedaya-upaya saya untuk mengekalkan kesetiaan saya.
"Sekiranya kita telah bertemu dengan seorang insan yang amat mulia sebagai teman dalam hidup kita, janganlah lepaskannya kerana kita tidak tahu bilakah pula kita akan bertemu dengan insan yang seumpamanya."
Siapakah lagi dalam dunia ini yang menjaga adab berjalan antara lelaki dan perempuan sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Musa a.s dan puteri Nabi Syuaib a.s beribu-ribu tahun dahulu?

아름다운 추억(kenangan terindah)

  assalamualaikum..


lma sudah tangan ini tidak menulis..tidak menekan papan keyboard...banyak skali ingin aku kongsikan dengan kalian semua..insyaAllah...jika aku berkemampuan..aku cuba...


minggu ini,aku x masuk kelas langsung..sudah pasti hati ini sangat gusar,gelisah dan susah hati mengenangkan kawan2 dan cikgu kat kelas...huhh...kalau boleh..nak sngat masuk kelas..tapi....x boleh...aku sudah diikat kemas oleh cg asiah, cg rohaya..n cg rusurawati...bkan ak shaja tp, kak faizah, kak nasuha, hanifah, ain. ain syafiqah, vivi dan jugak karimah...


minggu ini ialah minggu aku menempuh saat-saat getir..di mana ak dan kawan2 yang lain harus menentang skolah2 lain dalam arena pantun..(yg ak x pernah sngka untuk masuk)..alhamdulillah..kau beri kami peluang untuk melangkah ke peringkat akhir...dengan kekuatan kami yg ad, kami cba untuk mlawan musuh terakhir..tp....pada aku...tika itu, sperti ad yg menghalang aku...aku x thu knapa...semuanya gelap...mungkin...sbb,,,sbbb....(biar aku dan cg2 shja yg thu)...aku minta maaf pada semua...maafkan sy ya? 


tapi pengalaman yang sy dapt...sangt banyak...btul ckp cg..pengalaman itu penting...aku rasa sngt bahagia bila mengenangkannya...haha...terasa happy...ad kwan2 di sisi...x sngaka boleh bergaul baik dengan form yang berbeza..."itu bkan halangan"...x sngka untuk kenal bdak junior...haha..ternyata sememangnya best...terima kasih semua...spnjang latihan muka diorang laaa....yang slalu dilihat aku...seronok melihat mereka happy...dan bnyak kenangan tercipta..haha....sungguh manis untuk dikenang...ahhhhhhhhhhhhhh....


anyway, thniah untuk kitaorang sbb naib johan...kalah n menang adat bertanding...kami janji andai diri ini masih ad...kami x akan hampakan cg2 lagi...kata2 cg asiah akan kuingat smpai bila2..bgitu juga dengan nasihat dr cg rohaya dan cg rusurawati...terima kasih cg..pantun bnyk mengajar sy...terima kasih...terima kasih3....terima kasih...x terhingga..sy syg cikgu!..


insyaALLAH...kmi akan lakukan yang terbaik...kan kawan2??..kita boleh! minda yang kawal kita...kan hanifah kan? aku sngt kagum dengan hanifah, walaupun berbeza umur..pemikirannya cukup matang..dan ska ambil pengajaran...stu contoh yang baik buat ak...tq...trima kasih sklai lagi cg...terasa sedih x bleh tengok mka team pantun dan cg slalu...hukhuk...akn ku rindu slalu...

sentiasa pandang ke hadapan!!!!!
(kak faizah,kak nasuha, ain az-zahra, hanifah, ain syafiqah, vivi , karimah)
(cg asiah, cg rohaya, cg rusurawati)







ibu,pulanglah,sedetik lebih & pukau..

1. Adakah anda rasa anda HOT?
*sememangnya hot.kah3..klau x percaya tanya laaa tuan punya tag nie.dia lebih tahu..hehehe..
sekarang memang hot pun,hot dengan kerja rumah yang banyak kena siapkan sepanjang cuti ni adehhhh....



2. Upload wallpaper yang anda guna sekarang.
*

3. Cerita pasal gambar ini.
* sebenarnya jumpa gambar ini kat internet..hehehe..bila tengok gambar ni, teringat kat kawan2..dan rsa bertuah plak ada ramai kawan..luv u guys..hehehe

4. Kali terakhir anda makan pizza.
*bila ya..ermmm kalau x cilap laa...bulan februari lepas..a'a bulan februari lepas..comfirmmm...

5. Lagu terakhir yang anda dengar.
*lagu terakhir ya? 
lagu daripada haddad alwi-ibu,awi rafael-pulanglah,sedetik lebih-anuar zain,  & pukau-tomok..
(lagu-lagu ini lah yang terakhir berkumandang di telingaku)


6. Apa yang anda buat selain selesaikan tag ini?
ermmm.. apa lagi makan, solat, tidur..study..upsss n dengar lagu..hehehe

7. Selain nama sendiri anda dipanggil dengan nama apa?
*ermm..ad laa sorang yang duk sebelah sy dlam kelas, dia panggil sy k.. b..(teka laa),dia ckp sma dengan muka sy...klu nak thu knalah tnya sy melalui mesej ke, fb ke..ataupun komen entry nie..hehe

8. Tag lagi 5 orang.
*memandangkan hazim n sapik telah di tag..ermmm
1  1 know
2 fana3 prince azim
4  sya izz(padan muka di tag smula)..
5 sapik

9. Siapa orang no. 1 dengan anda?
* org no 1 ..nie sy kenl dr darjah satu lagi..dia seorang yang baik hati, bermatlamat, strong girl (i mean she has a strong will_..hehe..slalu tkar adiah time hari jadi masing-masing...kwan slamanya laaa...ha..haks..

10. Katakan sesuatu pada no. 5.
* no 5..sapik..mula knal time form 1 tp x close sngt..naik form 3 baru rapat..dia ska tnya soalan..klau x der soalan tuh bkan sapik nmanya..kannn..sy nak ckp kat dia, smoga happy selalu ya kawanku, slalu senyum.jgn sedih2..be happy..study hard for the exam..but don't forget u learn because of Allah..hehe...n smoga sihat selalu di samping yang tersyg..


11. No. 3 ada hubungan dengan siapa?
hubungan dengan sape yer..ermmm..x tau laaa....tp seingat sy dia ska madu...hehehe..

12. Bagaimana pula dengan no. 2?
no 2 ni pn sy knl dr drjah 1 jgak..hehe..dia ni kwan rapat sy laa time skolah rendah..she is happy go lucky...easy going person ..tp cpt merajuk n snag menangis...eh..ye ke..x tau btol ke x ..btol ke?

13. Kata-kata cinta kepada orang no. 4.
kata-kata cinta untuk no 4?? ermm...(i hate u..)kah3..benci kan tanda syg?..semuanya sy syg laaa...ha.ha..sy tlis tuh sbb x der mende dah nak tlis..kah3

14. Berikan fakta tentang orang yang kamu tag.
no1- seorang yang mature girl laa...she luv to dance and makes something she can do...
        walaupun skolag lain2 ,kami tetap kawan baik..


no2- the manja one..hehe..kah3 ..dia ska compain orang tau..jga2..gurau jer...dia bdak baik,pandai..n sopan santun..hehe


no3-seorang yang periang tahap tertinggi?? kalah owang lain....sbb tuh bila org tengok..knpe ngn dia ni? ap masalah? ska bercakap n easy going also..i feel so great and lucky to be his frenz


no4- yang ni the gedik n mengada2 one!!! upsss...kah3..jgn marah yer...suara dia memang murah..kat mna2 jer boleh dengar ..sbb dia ska sngt bercakap x henti2..adehh..sbb tulah dia ni disenangi rmai kan? lain cam suara sy mahal giler...kalah emas...anyway, she's also athe princess of everyday and night..puas aty??


no5- seorang yang x leh nak jangakan...org yg plig plik pernah sy jmpa .knape?? entah laa...dia ni lain sikit..special..i dun know why..i like to be his frenz...he is good in speaking...suara best...sbb tuh mng debat..kan3....again, sngt bertuah untuk mengenali sapik...ikhlas tau..


daa...














SECANTIK WARDAH

Assalamualaikum..
sudah lama tangan ini tidak menaip dan mengupdate blog ini.minta maaf semua.ZM bkan sengaja.tingkatan empat yang sangat sibuk mebatasiku daripada membuka blog sendiri.sekali lagi minta maaf semua.om buka buku baru.buku baru? mesti laa ada cerita baru.sebenarnya banyak benda yang berlaku sepanjang tiga bulan pertama i ini.ermmm..jika tangan ini mampu,insyaAllah semua benda akanku cerita dalam post ni.amin..hehe

 untuk pengetahuan semua, ZM tengan demam.dari minggu lepas lagi sebenarnya. tak baik-baik.mungkin sebab faktor cuaca yang ketika ini tidak menentu. kadan-kadang terdetik di hati in mengapa dengan alam ini.adakah bumi sudah tua dan uzur?itu hanya Allah yang tahu jawapannya.aku hanya boleh menduga sahaja. dan pada jumaat lepas, dunia telah digemparkan dengan gempa bumi yg kuat melanda Jepun dan telah menyebabkan berlakunya tsunami.10 000 dikhuatiri terbunuh? sungguh sadis sekali.aku hanya mampu berdoa kepada Allah supaya segalanya beransur pulih. dan apa yang menakutkan lagi loi nuklear di jepun dijangkakan boleh meletup jika berlakunya radiasi.nauzubillah.(semoga aman)..

ermm..cuti-cuti sekolah ini, seperti biasa banyak sungguh homework yang diberi. tak tercapai di akal ku..adehh...banyak sangat..insyaAllah boleh siap..amin..erm..a'haahhh sabtu lepas, zm pergi makan gulai kat umah kawan, syafiqah aqilah,haha..mula2 segan nak pergi,tapi bila fikirkan balik,baik pergi..ermm majlis tuh berjalan dengan baik.nice laa dengan warna hijaunya..hehhe..dia siap pkai inai lagi..hakhak

minggu lepas, selesainya debate english.walaupun kalah tapi x pe.pengalaman mengajar kami. sekran-kurangnya kami dpat pengalaman untuk tahun depan. lagi pun kali pertama kami terlibat dengan debate ni. maa debate hari tuh, zm sngat kagum dengan seorang pelajar Cina, lee chin nama dia. dia sungguh fasih berbahasa dan pndai berdebat. anyway, kekalahan hari ini x bermkna kalah selamanya.hehee..btol x? cehhh..

dan tahniah team bahas bahasa melayu..sebab menang..cayalaahhh kowrang.memang hebat2 balake..kak fatin,kak madi,kak nurul,sapik, dan wani..hehe..smoga berjaya di peringkat seterusnya..amin..


                                                                      kenangan..hehehe..









salam maulidur rasul...
bnyak-byakkan lah kita berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w..

sungguh memenatkan untuk berada di tingkatan empat..kepenatan dan keletihan sememangnya tidak boleh dibawa lari diri yang lemah ini. bukan hendak melawan takdir,tetapi sebagai manusia biasa ,diri ini tidak pernah berhenti daipada untuk merasakan sesuatu...apakah sesuatu itu? sesuatu yang dpt kita rasai dan dinilai sma ada baik ataupun tidak...sungguh berbeza!

humm...beberapa minggu sebelum ini, tov telahpun menjengah pintu...haha..tak bisa berbuat apa2..berbekalkan ilmu yg ad..ku tempuhi semuanya...dan rsultnya..biarlah ia menjdi satu rahsia yg abadi dlam hati ini..hahaa...sungguh berat tangan iniutk menulis..huhhh...susah laa...!

ermm..dua hari cuti jumaat n sabtu..sudah semestinya sdah dibekalkn dgn kerja2 rumah yg berlambak..x pe2 pasti ku siapkn insyaALLAH..AMIN... esti bt preparation yg secukupya untuk oti1..kih3..it  justaround the corner..bnyk lagi kn blajar dan btulkan konsep exam yang sbnar...kalau x..hummm...abisss laaaa..

ermmm.hari ni ada laa jgak yg x dtg skolah..hahah..yg tuh ad masalah..hahha..upps..kih3..



hahhaha..slam

2days Borink!

ermmmm..sunnguh membosankan hari ni..lpas exam bm kertas 1 ...trus x thu nk bt aper..haha..tngok..the other gang main sahiba...hey!!!! not sahiba laaa vocable..haha..sy tlong2 jer...haha,...x mnat arrrr main mnda tuh..cehh abiss tuh ap yg sy mnat...entah laaaa...hahaha...pljr2 form 4 nmpk cam bt keje msg2 ...iaitu jln2 lepak2...hahah..cam bru abis xm besarrrr....hahahahaha.....awl thun main sahiba??? uhhhhh...plikk tuhhh..

sy duk dlm klas jer...pastuh bila puas p klas r...hahah...tngok knk2  riang dlm.tuh..majoriti klas tuh diketegorikan knk riang2..hahah..btul x cik SI??? haha..trmsuk ngn dia2 skli....ceehhhhhh...ermmm..bdk pompuan x rmi pn dlm kls...pqah qilah,wani,pkah mnaf,eedaq...ilang??? p mna...ermmm tuh kna tngok kat blog cik SI...HAHAH..dia lahhh yg patut mnjwb soklan ini...haha..

anyway..soklan bm td...so far ok laaa...haha..tp x mngharap sngt...sbb tov kannn....tingi sngtkan x bst jugak tkut nnt turun..abisss arrrr...esok xm ba...heheh..x sbr...hehe...tp dop bca ag nih..xpe2 mlm nih..bersiap sedialah...hahaha..cehhhh..btul ke???

ermmm...ary ni jgak ajr azim gna classic template dkt bilik aksess...hahah..td kna sound dr cg tengku..tulah..saper suruh bkak blog kat skolah..ish3..azim n sapik...me?? no...not n never...i just teman..diorang...hahaha,,,,nk tngok hasilnya...hahah..tngoklah..anda nilailah sndiri kbolehan cik azim kta..ni link dia..cik ph..hahha,,,ph?? putra hazim laaa...

k laaa daaa...

Hari Kiamat..Hari Perhitungan



Tanda-tanda kiamat adalah alamat kiamat yang menunjukkan akan terjadinya kiamat tersebut. Dan tanda-tanda kiamat ada dua: tanda-tanda kiamat besar dan tanda-tanda kiamat kecil.

Tanda kiamat kecil adalah tanda yang datang sebelum kiamat dengan waktu yang relatif lama, dan kejadiannya biasa, seperti dicabutnya ilmu, dominannya kebodohan, minum khamr, berlomba-lomba dalam membangun, dan lain-lain. Terkadang sebagiannya muncul menyertai tanda kiamat besar atau bahkan sesudahnya.

Tanda kiamat besar adalah perkara yang besar yang muncul mendekati kiamat yang kemunculannya tidak biasa terjadi, seperti muncul Dajjal, Nabi Isa a.s., Ya’juj dan Ma’juj, terbit matahari dari Barat, dan lain-lain.
Para ulama berbeda pendapat tentang permulaan yang muncul dari tanda kiamat besar. Tetapi Ibnu Hajar berkata, “Yang kuat dari sejumlah berita tanda-tanda kiamat, bahwa keluarnya Dajjal adalah awal dari tanda-tanda kiamat besar, dengan terjadinya perubahan secara menyeluruh di muka bumi. Dan diakhiri dengan wafatnya Isa a.s. Sedangkan terbitnya matahari dari Barat adalah awal dari tanda-tanda kiamat besar yang mengakibatkan perubahan kondisi langit. Dan berakhir dengan terjadinya kiamat.” Ibnu Hajar melanjutkan, ”Hikmah dari kejadian ini bahwa ketika terbit matahari dari barat, maka tertutuplah pintu taubat.” (Fathul Bari)
Tanda-Tanda Kiamat Kecil

Tanda-tanda kiamat kecil terbagi menjadi dua: Pertama, kejadian sudah muncul dan sudah selesai; seperti diutusnya Rasulullah saw., terbunuhnya Utsman bin ‘Affan, terjadinya fitnah besar antara dua kelompok orang beriman. Kedua, kejadiannya sudah muncul tetapi belum selesai bahkan semakin bertambah; seperti tersia-siakannya amanah, terangkatnya ilmu, merebaknya perzinahan dan pembunuhan, banyaknya wanita dan lain-lain.
Di antara tanda-tanda kiamat kecil adalah:
1. Diutusnya Rasulullah saw
Jabir r.a. berkata, ”Adalah Rasulullah saw. jika beliau khutbah memerah matanya, suaranya keras, dan penuh dengan semangat seperti panglima perang, beliau bersabda, ‘(Hati-hatilah) dengan pagi dan sore kalian.’ Beliau melanjutkan, ‘Aku diutus dan hari Kiamat seperti ini.’ Rasulullah saw. mengibaratkan seperti dua jarinya antara telunjuk dan jari tengah. (HR Muslim)
2. Disia-siakannya amanat
Jabir r.a. berkata, tatkala Nabi saw. berada dalam suatu majelis sedang berbicara dengan sahabat, maka datanglah orang Arab Badui dan berkata, “Kapan terjadi Kiamat ?” Rasulullah saw. terus melanjutkan pembicaraannya. Sebagian sahabat berkata, “Rasulullah saw. mendengar apa yang ditanyakan tetapi tidak menyukai apa yang ditanyakannya.” Berkata sebagian yang lain, “Rasul saw. tidak mendengar.” Setelah Rasulullah saw. menyelesaikan perkataannya, beliau bertanya, “Mana yang bertanya tentang Kiamat?” Berkata lelaki Badui itu, ”Saya, wahai Rasulullah saw.” Rasulullah saw. Berkata, “Jika amanah disia-siakan, maka tunggulah kiamat.” Bertanya, “Bagaimana menyia-nyiakannya?” Rasulullah saw. Menjawab, “Jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat.” (HR Bukhari)
3. Penggembala menjadi kaya
Rasulullah saw. ditanya oleh Jibril tentang tanda-tanda kiamat, lalu beliau menjawab, “Seorang budak melahirkan majikannya, dan engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang, dan miskin, penggembala binatang berlomba-lomba saling tinggi dalam bangunan.” (HR Muslim)
4. Sungai Efrat berubah menjadi emas
Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat sampai Sungai Eufrat menghasilkan gunung emas, manusia berebutan tentangnya. Dan setiap seratus 100 terbunuh 99 orang. Dan setiap orang dari mereka berkata, ”Barangkali akulah yang selamat.” (Muttafaqun ‘alaihi)
5. Baitul Maqdis dikuasai umat Islam
”Ada enam dari tanda-tanda kiamat: kematianku (Rasulullah saw.), dibukanya Baitul Maqdis, seorang lelaki diberi 1000 dinar, tapi dia membencinya, fitnah yang panasnya masuk pada setiap rumah muslim, kematian menjemput manusia seperti kematian pada kambing dan khianatnya bangsa Romawi, sampai 80 poin, dan setiap poin 12.000.” (HR Ahmad dan At-Tabrani dari Muadz).
6. Banyak terjadi pembunuhan
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tiada akan terjadi kiamat, sehingga banyak terjadi haraj.. Sahabat bertanya apa itu haraj, ya Rasulullah?” Rasulullah saw. Menjawab, “Haraj adalah pembunuhan, pembunuhan.” (HR Muslim)
7. Munculnya kaum Khawarij
Dari Ali ra. berkata, saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Akan keluar di akhir zaman kelompok orang yang masih muda, bodoh, mereka mengatakan sesuatu dari firman Allah. Keimanan mereka hanya sampai di tenggorokan mereka. Mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya. Di mana saja kamu jumpai, maka bunuhlah mereka. Siapa yang membunuhnya akan mendapat pahala di hari Kiamat.” (HR Bukhari).
8. Banyak polisi dan pembela kezhaliman
“Di akhir zaman banyak polisi di pagi hari melakukan sesuatu yang dimurkai Allah, dan di sore hari melakukan sesutu yang dibenci Allah. Hati-hatilah engkau jangan sampai menjadi teman mereka.” (HR At-Tabrani)
9. Perang antara Yahudi dan Umat Islam
Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum muslimin berperang dengan yahudi. Maka kaum muslimin membunuh mereka sampai ada seorang yahudi bersembunyi di belakang batu-batuan dan pohon-pohonan. Dan berkatalah batu dan pohon, ‘Wahai muslim, wahai hamba Allah, ini yahudi di belakangku, kemari dan bunuhlah ia.’ Kecuali pohon Gharqad karena ia adalah pohon Yahudi.” (HR Muslim)
10. Dominannya Fitnah
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat, sampai dominannya fitnah, banyaknya dusta dan berdekatannya pasar.” (HR Ahmad).
11. Sedikitnya ilmu
12. Merebaknya perzinahan
13. Banyaknya kaum wanita
Dari Anas bin Malik ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda. “Sesungguhnya di antara tanda-tanda kiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinahan, banyaknya orang yang minum khamr, sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki.” (HR Bukhari)
14. Bermewah-mewah dalam membangun masjid
Dari Anas ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Diantara tanda kiamat adalah bahwa manusia saling membanggakan dalam keindahan masjid.” (HR Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Hibban)
15. Menyebarnya riba dan harta haram
Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu waktu, setiap orang tanpa kecuali akan makan riba, orang yang tidak makan langsung, pasti terkena debu-debunya.” (HR Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi)
Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu saat di mana seseorang tidak peduli dari mana hartanya didapat, apakah dari yang halal atau yang haram.” (HR Ahmad dan Bukhari)
Tanda-Tanda Kiamat Besar
Sedangkan tanda-tanda kiamat besar yaitu kejadian sangat besar dimana kiamat sudah sangat dekat dan mayoritasnya belum muncul, seperti munculnya Imam Mahdi, Nabi Isa, Dajjal, Ya’juj dan Ma’juj.
Hudzaifah bin As-yad al-Ghifaryberkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Nabi MuhammadS.A.W kepada kami lalu bertanya, “Apakah yang kamu semua sedang bincangkan.?” Lalu kami menjawab, “Kami sedang membincangkan tentang hari Kiamat.”
Sabda Rasulullah S.A.W. “Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda :
  1. Asap
  2. Dajjal
  3. Binatang melata di bumi
  4. Terbitnya matahari sebelah barat
  5. Turunnya Nabi Isa A.S
  6. Keluarnya Yakjuj dan Makjuj
  7. Gerhana di timur
  8. Gerhana di barat
  9. Gerhana di jazirah Arab
  10. Keluarnya api dari kota Yaman menghalau manusia ke tempat pengiringan mereka.
Dajjal maksudnya ialah bahaya besar yang tidak ada bahaya sepertinya sejak Nabi Adam A.S sampai hari kiamat. Dajjal boleh membuat apa saja perkara-perkara yang luar biasa.Dia akan mendakwa dirinya Tuhan, sebelah matanya buta dan di antara kedua matanya tertulis perkataan ‘Ini adalah orang kafir’.
Asap akan memenuhi timur dan barat, ia akan berlaku selama 40 hari. Apabila orang yang beriman terkena asap itu, ia akan bersin seperti terkena selsema, sementara orang kafir pula keadaannya seperti orang mabuk, asap akan keluar dari hidung, telinga dan dubur mereka. Binatang melata yang dikenali sebagai Dabatul Ard ini akan keluar di kota Mekah dekat gunung Shafa, iaakan berbicara dengan kata-kata yang fasih dan jelas. Dabatul Ard ini akan membawa tongkat Nabi Musa A.S dan cincin Nabi Sulaiman A.S.
Apabila binatang ini memukulkan tongkatnya ke dahi orang yang beriman, maka akan tertulislah di dahi orang itu ‘Ini adalah orang yang beriman’. Apabila tongkat itu dipukul ke dahi orang yang kafir, maka akan tertulislah ‘Ini adalah orang kafir’. Turunnya Nabi Isa. A.S di negeri Syam di menara putih, beliau akan membunuh dajjal. Kemudian Nabi Isa A.Sakan menjalankan syariat Nabi Muhammad S.A.W.
Yakjuj dan Makjuj pula akan keluar, mereka ini merupakan dua golongan. Satu golongan kecil dan satulagi golongan besar. Yakjuj dan Makjuj itu kini berada di belakang bendungan yang dibangunkan oleh Iskandar Zulqarnain. Apabila keluarnya mereka ini,bilangannya tidak terhitung banyaknya, sehingga kalau air laut Thahatiah diminum nescaya tidak akan tinggal walau pun setitik.
Rasulullah S.A.W telah bersabda,” Hari kiamat itu mempunyai tanda, bermulanya dengan tidak laris jualandi pasar, sedikit sahaja hujan dan begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan.Ghibah menjadi-jadi di merata-rata, memakan riba, banyaknya anak-anak zina,orang kaya diagung-agungkan, orang-orang fasik akan bersuara lantang dimasjid, para ahli mungkar lebih banyak menonjol dari ahli haq”
Berkata Ali bin Abi Talib,Akan datang di suatu masa di mana Islam itu hanya akan tinggal namanya saja,agama hanya bentuk saja, Al-Qur’an hanya dijadikan bacaan saja, mereka mendirikan masjid, sedangkan masjid itu sunyi dari zikir menyebut AsmaAllah. Orang-orang yang paling buruk pada zaman itu ialah para ulama, dari mereka akan timbul fitnah dan fitnah itu akan kembali kepada mereka juga.Dan kesemua yang tersebut adalah tanda-tanda hari kiamat.”
Sabda Rasulullah S.A.W, “Apabila harta orang kafir yang dihalalkan tanpa perang yang dijadikan pembahagian bergilir, amanat dijadikan seperti harta rampasan, zakat dijadikan seperti pinjaman, belajar lain dari pada agama, orang lelaki taat kepada isterinya,mendurhakai ibunya, lebih rapat dengan teman dan menjauhkan ayahnya, suara-suara lantang dalam masjid, pemimpin kaum dipilih dari orang yang fasik, oarng dimuliakan karena ditakuti akan tindakan jahat dan aniayanya dan bukan kerana takutkan Allah, maka kesemua itu adalah tanda-tanda kiamat.”
Ayat-ayat dan hadits yang menyebutkan tanda-tanda kiamat besar di antaranya: Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata, “Hai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya’juj dan Ma’juj itu orang-orang yang membuat kerusakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?” Dzulqarnain berkata, “Apa yang telah dikuasakan oleh Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka.” (Al-Kahfi: 82)
“Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.” (An-Naml: 82)
Dari Hudzaifah bin Usaid Al-Ghifari ra, berkata: Rasulullah saw. muncul di tengah-tengah kami pada saat kami saling mengingat-ingat. Rasulullah saw. bertanya, “Apa yang sedang kamu ingat-ingat?” Sahabat menjawab, “Kami mengingat hari kiamat.” Rasulullah saw. bersabda,”Kiamat tidak akan terjadi sebelum engkau melihat 10 tandanya.” Kemudian Rasulullah saw. menyebutkan: Dukhan (kabut asap), Dajjaal, binatang (pandai bicara), matahari terbit dari barat, turunnya Isa as. Ya’juj Ma’juj dan tiga gerhana, gerhana di timur, barat dan Jazirah Arab dan terakhir api yang keluar dari Yaman mengantar manusia ke Mahsyar. (HR Muslim)
Dari Abdullah bin Mas’ud ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, ”Hari tidak akan berakhir, dan tahun belum akan pergi sehingga bangsa Arab dipimpin oleh seorang dari keluargaku, namanya sama dengan namaku.” (HR Ahmad)
Perbedaan antara tanda-tanda kiamat kecil dan kiamat besar adalah :
  1. Tanda-tanda kiamat kecil secara umum datang lebih dahulu dari tanda-tanda kiamat besar.
  2. Tanda-tanda kiamat kecil sebagiannya sudah terjadi, sebagiannya sedang terjadi dan sebagiannya akan terjadi. Sedangkan tanda-tanda kiamat besar belum terjadi.
  3. Tanda kiamat kecil bersifat biasa dan tanda kiamat besar bersifat luar biasa.
  4. Tanda kiamat kecil berupa peringatan agar manusia sadar dan bertaubat. Sedangkan kiamat besar jika sudah datang, maka tertutup pintu taubat.
  5. Tanda-tanda kiamat besar jika muncul satu tanda, maka akan diikuti tanda-tanda yang lainnya. Dan yang pertama muncul adalah terbitnya matahari dari Barat.
Alam dunia adalah salah satu fase kehidupan yang dilalui oleh manusia, suatu saat nanti dunia ini akan berakhir dan manusia berpindah kepada fase kehidupan berikutnya yaitu alam akhirat. Akhir kehidupan dunia inilah yang disebut Kiamat.
Kiamat pasti tiba tanpa ragu sedikit pun, kepastian terjadinya ditetapkan oleh dalil-dalil al-Qur`an dalam jumlah yang besar. Di antara dalil-dalil tersebut adalah:
a. Firman Allah, “Dan sesungguhnya Hari Kiamat itu pastilah datang, tak ada keraguan padanya; dan bahwasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur.” (Al-Hajj: 7).
b. Firman Allah, “Sesungguhnya Hari Kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.” (Ghafir: 59).
c. Firman Allah, “Telah dekat datangnya saat itu dan telah terbelah bulan.” (Al-Qamar: 1).
Dari sunnah Nabi saw di antaranya sabda beliau
“Aku diutus, sedangkan aku dan Hari Kiamat adalah seperti ini,’ beliau menyandingkan antara jari telunjuk dan jari tengah.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).
Meskipun Kiamat pasti terjadi akan tetapi Allah merahasiakan waktunya. Dia tidak berkenan memberitahukan kepada seorang pun, tidak kepada nabi yang diutus tidak kepada malaikat yang dekat. Jadi ilmu tentangnya mutlak di tangan Allah semata.
Dalil yang menetapkan hal itu di antaranya:
Firman Allah, “Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat, ‘Bilakah terjadinya?’ Katakanlah, ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang Kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku, tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.’ Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah, ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang Hari Kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Al-A’raf: 187).
Firman Allah, “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisiNya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat.” (Luqman: 34).
Firman Allah, “Manusia bertanya kepadamu tentang Hari Berbangkit. Katakanlah, ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang Hari Berbangkit itu hanya di sisi Allah.’ Dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh jadi Hari Berbangkit itu sudah dekat waktunya.” (Al-Ahzab: 63).
Dalam Shahih al-Bukhari dan Muslim ketika Jibril datang kepada Nabi saw bertanya tentang kapan Kiamat, Nabi saw menjawab,

“Yang ditanya tentang Hari Kiamat tidak lebih mengetahui dari yang bertanya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).
Walaupun Allah merahasiakan kapan terjadinya Kiamat akan tetapi tidak dengan tanda-tandanya. Dia berkenan memberitahukannya kepada Nabi saw lalu beliau menyampaikannya kepada kita. Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah bahwa Nabi saw bersabda,
“Kiamat tidak terjadi sehingga ada dua kelompok besar bertikai yang memakan korban besar, seruan keduanya satu, dan sehingga muncul para Dajjal pembual besar mendekati 30, semuanya mengaku sebagai rasul Allah dan sehingga ilmu diangkat, gempa terjadi dalam jumlah besar, zaman menjadi dekat, fitnah besar muncul dan pembunuhan merajalela, sehingga harta melimpah di kalangan kalian, ia melimpah sehingga pemilik harta mencari-cari siapa yang menerima sedekahnya, dan sehingga dia menawarkannya maka orang yang ditawari berkata, ‘Aku tidak memerlukannya,’ sehingga manusia berlomba-lomba meninggikan bangunan dan sehingga seseorang melewati kubur orang lain dan dia berkata, ‘Seandainya aku yang menggantikannya’.”


 
S L O W D A N C E
Have you ever watched kids
on a merry-go-round
Or listened to the rain
slapping on the ground?

Ever followed a butterfly's erratic flight
Or gazed at the sun into the fading night?

You better slow down
Don't dance so fast
Time is short
The music won't last

Do you run through each day on the fly
When you ask "How are you?"
do you hear the reply?

When the day is done,
do you lie in your bed
With the next hundred chores
running through your head?

You'd better slow down
Don't dance so fast
Time is short
The music won't last

Ever told your child,
We'll do it tomorrow
And in your haste, not see his sorrow?

Ever lost touch,
Let a good friendship die
'Cause you never had time
to call and say "Hi"?

You'd better slow down
Don't dance so fast
Time is short
The music won't last

When you run so fast to get somewhere
You miss half the fun of getting there.
When you worry and hurry through your day,
It is like an unopened gift....
Thrown away...

Life is not a race.
Do take it slower
Hear the music
Before the song is over.

the cOming Tov..

TOV..

hari ni hari ahad...pagi dimulakan dengan perhimpunan yang  terbahagi dua..haha..123..n 456...456 kat dewan mkn asrama..sbb cuaca kurang mengizinkan sjak akhir2 ini...ermmm..sejukkk jer..tp best..dan hari ni jugak ad watikah perlantikan pengawas...haha..kira lma jagak laa duk kat dewan tuh.yg penting sapik jadi mc..hehe...

eh..ckp psal tov laa plak..yer...ermm..pejam celik..daa tov...ermm..minggu dpn bersiap sedialah...hehe...kbnyakan ..subjek..quite g meragu kan..sbb x thu cam ner bntuk paper tuh..hehe..first time..kan..walaupn daa thu format..tp rsa cam gabra..sbb lagi x tngok sendiri...susah nk gambarkan...huhhh..berdebar..papepn mesti kna bt yg terbaik..hehe..ad brita baik unttuk paper bi..kmungkinan hnya paper 2 shj yg akn kitaorang ambil untuk tov..no essay..hehehe...ermmm...tuh jer laaa thu...hehe

hari nih...rmai cg x msuk...bio,mm..ermmx masuk...kbtln ad briefing untk merentas desa..ari selasa..nihh...skolah lain cuti..kitaorg berlari-larian..anyway..satu perkembngn yg baik laa...sbb..skolah kitaorang antara yg terwal bt tau..haha...skolah lain?? ntahhh..haha...thun lps x der...thun ni..addaaaa...dan minggu ni ialah mnggu terakhir buat amni aqilah.aifaa ajwa...n yusuf nordin...diorang akan pergi sbp..aifaa n amni ewgi kisas...while yusuf sms alam shah...gud luck...yaa....waiitttt..wht about me??? me?? as i say that i'm going to stay..at smkani...i'm not going to mckk...hehe...sy sbnrnya serba salah..tp..sy kata hati sy ckp.stay..stay laa..ermmm...mngkin smkani tempat yg trbaik bt..sy...dan smkani tempat sy akan berjaya,..amin...

sy thu mckk skolah hebat..tp...sy daaa fikirpro n kontranya...jadi...sy memilih smkani...trima kasih laa sbb bg sy twaran tuh...sy sngt menghargainya...sy akan jadi kan ia satu knangan...dan twran tuh bkal sy simpan dlm kotak hidup sy....yer...hehe...di smkani..sy akan bg yg terbaik yg sy boleh..dan melakar kecemerlangan bt semua...insyaALLAH..Allah itu maha mendengar lagi maha melihat...moga-moga di makbulkan..amin
...

so,bt yusuf..aifaa...amni..jga diri baik2 yer....jgn lpakan sy..n kwn2 yg lain...cipta kecemerlangan bt kami di sana...kami mndoakan kejayaan kalian....djngn hnyut plk nnt...yaa...kalain berada di landasan yg btul..so...go on...yaaa....ni ikhlas tau...itulah yg terbaik bt kowrang...hehe...smoga dpt bertemu lagi d menara gading..hehe..again gud luck...yaa....

salam

..kEliRU..

                                                                                 Keliru






hye..Assalamualaikum..
haha..maaflah ya..tangan saya ni dah sekian lama malas nak manaip..hehe..so, just jd blogwalking je laaa..baca yg ap kowrang tulis..lgpun ad bnyak sangat homework yg perlu dbuat...x mng tngn ..haha,,tuh pn baru sikit siap...ad lagi...smpai nk bt revision pn susah..hehe...x pe2...mnggu dpn start ari rabu,.bersiap sedialalah..whai subjek biologi..,kimia..n fizik..hehe...dlm tiga subjek nih..yg pling sy suka 1-kimia...2.biologi..3 fizik..uhh..tuh kdudukan stkat nih..laa..haha..mngkin brubah kot...cehh

ermm...x thu nk ckp gape..haha..daaa..

Seinah bulan.

                                    

                                                           Seindah Bulan


assalamualaikum...
cantikkan bulan semalam...bulan itu membuat saya fikir sejenak..tentang kehidupan masa lalu yang ada pahit manisnya.. (membuat saya tersenyum sorang2)..haha...tapi...kenangan hanya boleh dingat tapi bkan untuk dikenang..nnati lain pula jadinya...minggu ini ialah hari saya dilahirkan pada tanggal..17 januari 95...hari sinin yang lalu...itu bermakna umurku tlah n mencecah 16 tahun...perjalan aku masih panjang,thun dpan plak nak spm...huh..berdebar...n ada minggu ni juga laaa sim card ku hilang...haha...x thu macam mna bleh hilang..tapi keesokan harinya..aku diberi  pula berita gembira di mna aku tlah ditwarkan ke sbp..haha...tapi......sy rsa..sy ptut tolak twaran tuh..haha..


eh, bercakap pasal bulan tadi..teringat plak kat kisas ngn labu..haha...hai...fifi ckp dia tlak twaran tuh..mukmin lak x thu lagi..huh..yusuf plak macamnya bakal meninggalkan smkani...sbnarnya...ada baik buruknya klau pilih untuk pergi ke sbp ataupun stay kat skolah lma...itu bergantung kpd individu trsebut laaa..klau dia yakin bhawa diri dia boleh...pasti dia boleh..tp klu tidk.baik jngan...sbnarnya sngt sukar untk buat kptusan kerana ini soal masa depan...skolah yg terbaik adalah platform yag trbaik untk kta mempunyai masa dpan yg cerah..tp..klau skolah trbaik pn..klau diri tidak seiring dgn skolah..pn x bleh jugak..jadi pilihlah dgn baek...sy bkan ckp kat sume..juga untk diri sy...yjadi..yg terbaik untuk sy berada di tangan sy sndiri bkan ditangan orang lain...tp adalah tidak slah untuk menimbangkan pengalaman orang lain.dan mnjadi pngajaran buat kita...

haha..jadi kputusan untuk sy trima sbp itu..ada  ditangan sy...positif n negatifnya...tlah sy fikirkan...tp sy masih memerlukan pndapat org lain....so leave laa cmment yer..untuk bg pndpt kowrang yer...klu trsalah pilih...semuanya akan beubah...dengan sekelip mata shj...x caya?? try laaa..haha...sy ckp bnda yg pernah sy alami smasa form 1 dulu,,,pengalamn mengajar sy...

kbtuan plak 7 feb tuh...adalah hari jadi , one know..haha....no worry..2...kbtulan btul kan...?? huh...sngt sukar untuk digambarkan....haha..pluang hnnya datang skli?? sy x percaya itu...mngkin ad pluang yg jauh lbih baik dari itu...siapa thu??....itu semua ketentuan ALLAH...kita hnya mmpu membuat apa yg patut shj...dan sy thu ap yg terbaik bt sy...dan sy rsa yakin...dan kukuh..itulah yg bakal sy pilih...

ckp psal blog plak...ermm...haha...sy sjer jer tkar angin...buat blog nih macam ni...nak bt mcm mna sy dikelilingi org yang sentimental..haha...sya izz, prince...dua2 sentimental..so, sy nk cba laa jgak...ermm..haha..biasa jer...
  
k ..laaa...salam..


i'm also tagged!!!!!


1) Apa Yang Anda Suka Buat Apabila BerFacebook-Ing ?
 ermmmm....bnda yg sy pling suka apabila facebooking ialah suka chat ngn kwan2 laa terutamanya kawan2 lama...dan jugak kwan baru...dpat thu isu2 terkini tntang diorang..best arrr...pastuh suka tag gmbr org...ngan follow wall orang lain...

2) Bagi Anda, Berapa Pentingkah Internet ? (kasi dalam peratus)

 99.99%...knaper??? sebabnya internet skarang kan sngt2 pnting..lgpun dah laaa cepat pastuh dpt pulak informasi2 yg pnting....kan senang...

3) Mana Lagi Penting, Kawan Sebenar Atau Kawan Kenalan di Internet ?

kawan sebenar laa lg pnting...sbb kenaalan di internet x sumenya kta knal..kan..tp bkn laa x penting sngt...penting laa jugak tp sbg hiburan shj laaa..x lebih dari tu..kwn sbnr ni kwn yg kita memang knl..x kira laaa kat skola2 ke kat mna2 aktiviti yg kta sertai...so, pada sy...kawan sebnar lagi penting...tp x sume boleh percaya..kna pndai pilih jugak...

4) Ceritakan Sedikit Sebanyak Tentang Kawan Baik Anda

kwan baik???...ermm..kwan baik tuh pd sy ..sume kwan2 sy yg sy knal laaa....tp kwan baik sy ..pda sy yg dah knal sy dah lama....n faham sy..n daa masak ngn sy...my bff yg sy x kan lupa smpai bila2..ialah rkan2 masa sekolah rendah dlu..sume sy anggap bff sy...ermmm..omar,wan nur,fana,haif,fifi,izul,mukmin.addin,afiq..n sume laaa..sume sy baik..x der yg sy buat jhat..haha...btol x??k..sy ambik sorang..erk...omar laa..yer..hehe...omar ni sy kanl lma daa..dri tadika lg...haha...smpai laa drjah 6...kalau ad nk ngumpat ke ape ke x puas aty ngn sape2 mesti dia bg thu sy..ataupn sy bg tau dia...haha..yer ker??..dia baik laa tp pyo sikit..tp x laa truk sngt...sbb tuh sy ska kwan dengan dia... 
 
5) Boleh Saya Jadi Kawan Anda ? Kalau Ya, Beritahu Sebabnya, (Lebih 20 Patah Perkataan)

ya..sbb sy ni bdak x laa jht sngt..sy klau nk kwan ngn sy..kowrang kna tgur dulu...hehe...pastuh sy kompem kalu jumpa pasti kowrang akan ckp sy sombong..sbb sy x snyum..sy x bleh laa dpn org,..ttbe senyum..ape kess?? nk snyum tttbe..cam org x......
hahaha...sy memang cam tuh..sy x sombong yer...don't judge a book by it's cover,,haha




sy nk tag:
sya izz 
prince 
sapik